כלכלה כחולה: ים של הזדמנויות

מאת: השקעות | 09/01/23

“הים, שמהווה למעלה מ-70% מכדור הארץ, טומן בחובו הזדמנויות ויתרונות רבים שיכולים לענות על האתגרים המשמעותיים איתם מתמודדת האנושות כולה. הוא יכול לספק לנו פתרונות לביטחון תזונתי, אנרגטי, סביבתי ותעסוקתי”.

את הדברים האלו אומרת הילה ארנרייך, מנהלת המרכז הלאומי לכלכלה כחולה וחדשנות. המרכז הוקם בתחילת 2022 בהתאם להחלטה של הוועדה הבין-משרדית לניהול המרחב הימי של ישראל להכריז על חיפה כעל בירת הכלכלה הכחולה (“Blue Economy”) והחדשנות הימית (Blue Tech) של ישראל. המרכז פועל תחת חברת היי סנטר – מרכז ליזמות עסקית וטכנולוגית בחיפה, וממומן על ידי עיריית חיפה.

לחצו כאן למידע נוסף על תכנית התמיכה במיזמי כלכלה כחולה

מטרת הקמת המרכז הלאומי היא קידום האקוסיסטם היזמי-טכנולוגי בתחום הימי בישראל על ידי חיבורים ושיתופי פעולה בין חברות הסטארט-אפ, האקדמיה, התעשיות הימיות בישראל, חברות רב לאומיות מובילות בתחום הימי וגופי השקעה מהארץ ומהעולם.

בעולם שמנסה להפוך ליותר ירוק – צריך יותר ויותר את ה’כחול’

“הכלכלה הכחולה כוללת כל שימוש בר-קיימא במשאבי הים ליצירת מנועי צמיחה כלכליים חדשים”, אומרת ארנרייך. “מגזרי הכלכלה הכחולה כוללים בין היתר את תחומי האנרגיה הימית המתחדשת, נמלים ותשתיות חוף, ספנות, התפלה, חקלאות וביוטכנולוגיה ימית, פסולת ימיתוניטור. לפי נתוני הבנק העולמי, הכלכלה הכחולה מייצרת למעלה מ-2.5 טריליון יורו בשנה, מה שהופך אותה לכלכלה השביעית בגודלה במונחי תמ”ג”.

“בשנים האחרונות סומנה כלכלת הים כפלח חשוב במשק הלאומי של מדינות שוכנות ימים וכמרכיב חשוב בכלכלה הבינלאומית. באיחוד האירופאי צופים שהיא תהיה המרכיב הצומח ביותר, הן בתרומתה לחשבונות הלאומיים מבחינת ערך כספי והן בתרומתה לשוק התעסוקה”

וזו מגמה שמתרחשת גם בישראל?

“בהחלט. הרי יש לנו תלות כמעט מוחלטת במרחב הימי שלנו, כל התשתיות הכי קריטיות שלנו נמצאות במרחב הימי – 99% מהסחורות בישראל משונעות במרחב הימי, מעל 75% מהמים שאנו שותים מגיעים ממתקני התפלה בים. תשתיות האנרגיה והתקשורת משתמשות בו. וזאת מבלי להיכנס אפילו להיבטים סביבתיים, ביטחוניים ומדיניים”.

מה המשמעות של היותכם מרכז לאומי?

“הראייה שלנו היא ראייה לאומית המסתכלת באופן רחב על כלל הפעילויות וההזדמנויות במרחב הימי של ישראל בים סוף ובים התיכון. לא מדובר רק בישראל -אנחנו בוחנים את המגמות בעולם, את האתגרים העולמיים ואת ההזדמנויות הכלכליות. תחום הכלכלה הכחולה התפתח באירופה לפני כמעט עשור ותפס תאוצה רבה במהלך שש השנים האחרונות. כך, למשל, היום תחום האנרגיה הימית הוא אחד התחומים הצומחים ביותר בעולם. לצערי, ישראל קצת נשארה מאחור בתחום הימי. לכן המטרה שלנו היא להסתכל בראייה ארוכת טווח ולהבין איפה נרצה להיות בעוד עשור. בהחלט נרצה למצב את ישראל כמובילה טכנולוגית גם בתחום הימי. כיום אנו עובדים עם כל מוסדות האקדמיה בישראל בוורטיקלים הקשורים לתחום הימי וכן עם כל התעשייה הימית הרלוונטית – מחקלאות ימית ועד ספנות. יש לנו הסכמים עם חברות בינלאומיות בתחום הימי ואנו עובדים על שיתופי פעולה אקדמיים ועסקיים עם גופים מובילים מהעולם. אנו מתרשמים שקיימת סקרנות עולמית רבה לתחום, המביאה ביקושים לטכנולוגיות. כיום רוב הוורטיקלים של הכלכלה הכחולה מגיעים מעולמות מסורתיים מאוד. הם משוועים לחדשנות וליעילות, כך שזה צפוי להשתנות”.

לחצו כאן למידע נוסף על תכנית התמיכה במיזמי כלכלה כחולה

באיזה שלב אתם נמצאים?

“סיימנו את שלב המיפוי של כלל תשתיות הידע והמחקר, התעשייה, התשתיות הפיזיות, העוגנים המרכזיים הקשורים למרחב הימי ואת הבדיקה של חברות הסטארט-אפ בתחום. על בסיס עבודת המיפוי הגדרנו את הוורטיקלים שבהם נתמקד ובנינו מסלולי השקעה לסטארט-אפים בשלביהם המוקדמים ולחברות בוגרות. במקביל אנו בוחנים מחקר יישומי באקדמיה וצרכים שקיימים בתעשייה.

בחודש הקרוב נקלוט אצלנו במרכז הלאומי חברות סטארט-אפ חדשות, אנו מציעים ליזמים להזדרז ולהגיש מועמדות עד לתאריך 23.1.23”.

מה אתם מציעים ליזמים?

“תמיכה פיננסית של עד 200,000 ₪ ללא אקוויטי ודמי ניהול! השתתפות בתשלום שכירות של משרדים בסמוך למרכז הלאומי. מתן מעטפת פיתוח עסקי, פיננסי ושיווקי. סיוע בקידום הוכחת היתכנות.הטמעה של טכנולוגיות בתעשייה. סיוע בגיוס הון והשקעות”.

אתם נותנים מענה גם לחברות מתחילות בשלב הרעיון?

“בהחלט, אנחנו נותנים מענה גם לחברות סטארט-אפ עם רעיון מאוד ראשוני. זה שלב שלא מטופל מספיק בישראל בסקטור הימי ושם מתפספסות הרבה טכנולוגיות טובות. אין הרבה חברות ימיות בישראל ואם אנחנו רוצים לבנות את האקוסיסטם אנחנו חייבים לבנות את חברות ה-Early Stage לצד קידום מחקר יישומי. לחברות בוגרות אנו מציעים מסלולים אחרים, המותאמים לצרכיהן: סיוע בגיוס הון, חיבור למשקיעים, בניית אסטרטגיית שוק וחיבור ללקוחות פוטנציאליים”.

כיצד מתקיים התהליך עם חברה המעוניינת לקבל את תמיכתכם?

“התהליך פשוט וקצר מאוד. באתר שלנו יש טופס קצר בו ממלאים את הפרטים הרלוונטיים. לאחר סינון ראשוני אנו מזמינים את החברה לפגישה ולהצגת מצגת. אנו בוחנים בכל הצעה את החדשנות הטכנולוגית שהיא מציגה עבורשוק היעד, את הפוטנציאל ואת ההזדמנות צוות היזמים. אם ההצעה אושרה על ידי צוות המרכז הלאומי, היא עולה לוועדת ההשקעות שלנו ותוך חודש מיום ההחלטה מתחילים לעבוד. זה התהליך הכי קצר שאני מכירה בתחום”.

לחצו כאן למידע נוסף על תכנית התמיכה במיזמי כלכלה כחולה

יום ש 27 באפריל ,2024 | י"ט ניסן התשפ"ד

עדכונים

כתבות נוספות

נוף קסום וחיי קהילה – המסע אל צופים

רק 7 ק"מ מכפר סבא, נמצאת פנינה ירוקה שעוד לא גיליתם.
לכתבה המלאה

בתכונות הנשיות שלי טמונים יתרונות אדירים שמשרתים אותי בעולם ההשקעות

אני לא חוששת לשאול שאלות, להקשיב, לחקור וללמוד. התכונות האלה - תכונות "נשיות" אופייניות - עוזרות לי לקבל החלטות טובות יותר כמנהלת, והן גם תכונות רצויות לכל משקיע.
לכתבה המלאה

השקעות פיננסיות מתחילות בהשקעה בעצמך

אם נמנעת עד-כה מביצוע השקעות פיננסיות מתוך חוסר ניסיון, אני כותבת לך כדי להזכיר שזה עוד עולם תוכן, אחד מיני רבים בחייך, שתוכלי לכבוש במספר צעדים פשוטים.
לכתבה המלאה

אם סבתא שלי הייתה משקיעה 100 דולר במדד s&p-500

מה שמשך אותי לשוק ההון היה היכולת להשקיע בדברים שטמון בהם ערך מוסף. את בסך הכל צריכה לזהות מה מרגש אותך ולהתחיל להשקיע, וזה יותר פשוט ממה שנדמה לך.
לכתבה המלאה
יום ש 27 באפריל ,2024 | י"ט ניסן התשפ"ד