במסע המתמשך של מחירי הדלק, נרשם שיא חדש בישראל. בפברואר, מחיר הדלק יגיע לגובה של 7.38 שקלים לליטר – זינוק של 16 אגורות בהשוואה לחודש ינואר.
השינוי, הפתאומי לכאורה, נבע מסדרה של גורמים כלכליים ומדיניים שפקדו את עולם הנפט והדלק. המניע הראשון לעלייה הוא השינוי במחירי הנפט הגלובליים. בנוסף לכך, התרחשה היחלשות בשווי השקל מול הדולר, שפעלה כגורם מחריף בתקופת החישוב. אך השינוי המשמעותי ביותר נבע מביטול הפטור ממס הבלו שהוטל במהלך 2023. החלטה זו, שנתקבלה על ידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ', הביאה לסוף תקופה של יציבות במחירי הדלק, שנמשכה כשנה וחצי.
בתחילת ינואר נרשמה עלייה של 28 אגורות לליטר, מה שהצביע על תחילת שינוי המגמה. המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי (כולל מע"מ) לא יעלה על 7.38 שקלים, עם תוספת של 22 אגורות לשירות מלא.
באפריל 2022, החל התהליך של ביטול מס הבלו על מחירי הדלק, שהחל בידי שר האוצר הקודם, אביגדור ליברמן, והוארך על ידי סמוטריץ'. החלטה זו הביאה לויתור על הכנסות ממשלתיות נכבדות, אך השפיעה באופן משמעותי על מחיר הדלק לצרכן.
בעקבות תום הצו והחזרת המס לרמתו המלאה, נוצרה העלייה הנוכחית. תחנות הדלק והנהגים עודכנו על השינויים רק שעות ספורות לפני החלטתם, דבר שהוסיף לאי-ודאות בשוק.
מנהל הדלק והגז במשרד האנרגיה מודיע בכל סוף חודש על מחיר הבנזין לחודש הבא, בהתאם לנוסחה שנקבעה בצו. מחיר הבנזין בתחנה נקבע על פי ממוצע מחירי הדלק באגן הים התיכון, ומשתנה עם שינויים גלובליים ומקומיים.
הנהגים בישראל, המתמודדים כבר עם עלויות חיים מוגברות, יצטרכו להתמודד עם המציאות החדשה של מחירי הדלק. השאלה היא, כיצד ישפיעו השינויים הללו על תנועת הכלכלה ועל כיס הצרכן בכללותו.