מהאקזיט של Moovit לדבר הגדול הבא בתחום התחבורה

מאת: השקעות | 29/09/22

כש-Moovit נמכרה לאינטל במאי 2020, היזם ירון עברון לא חשב שהוא ימצא את עצמו מטפח חברה חדשה מהר כל כך. אך טכנולוגיית תנועה מהפכנית שהציג בפניו יזם נוסף, דני פרידמן, הסעירה אותו וגרמה לו להבין שהוא חייב לחזור למשחק ולעשות גם ממנה את הדבר הגדול הבא. כך קמה חברת ConnVAS, שעברון הוא משקיע, שותף ואחד ממייסדיה.

מטרתה של ConnVAS היא להוביל את עתיד התחבורה בעולם, על ידי שיתוף מידע עשיר בזמן אמת בין כלי רכב, תשתיות והולכי רגל. החברה מפתחת פלטפורמת קצה פתוחה עבור הסגמנטים השונים של תחום התחבורה החכמה: תשתיות, כלי רכב, מערכות בצידי הדרך, מצלמות חכמות וכו’. התוכנה שלה יכולה לרוץ על מגוון מערכות חומרה, להשתלב בכל אחד מהסגמנטים השונים ולספק אפליקציות ויכולות ספציפיות המתאימות לכל סגמנט. כך היא יוצרת סביבה תחבורתית חכמה, בטוחה ויעילה יותר.

כל זאת מתאפשר הודות לטכנולוגיית תקשורת בשם (Vehicle To Everything) V2X, המתוקננת ברמה עולמית ומאפשרת לכלי רכב לדבר עם תשתיות ועם כלי רכב אחרים. אין זו טכנולוגיה חדשה, אך השימוש שעושה בה ConnVAS הוא חדשני בהחלט ומאפשר לנהל את הסביבה התחבורתית בצורה שטרם נראתה.

 לקריאה נוספת והשארת פרטים >>

“מדובר ברעיון גדול עם חזון גדול”

כששואלים את ירון עברון איך זה שלאחר ש-Moovit נמכרה בקרוב למיליארד דולר הוא לא התפנה להתרווח קצת ולשבת על איזה קוקטייל בקריביים הוא עונה שפשוט לא יכול היה להתעלם מהפוטנציאל העצום שזיהה ב-ConnVAS. “יזם מעצם טיבו רוצה ליזום דברים שישפיעו לטובה על הסביבה, רצוי על כל העולם. לעשות דברים טובים שיועילו לחברה, יקדמו את האנושות ויטביעו חותם. כשדני פרידמן בא אליי עם הרעיון שלו אמרתי שזה זה. מדובר ברעיון גדול עם חזון גדול – כזה שמצדיק עבורי את הזמן הרב הנדרש כדי להגשימו”.

איך הגעת למסקנה שזה רעיון גדול כל כך?

“אני בוחן כל רעיון שמגיע אליי בעזרת קריטריון מרכזי: האם הדבר הזה כל כך נחוץ עד כדי כך שהוא יקרה ויהיה. התשובה כאן היא כן. כלי רכב יתקשרו ביניהם באופן אוטומטי לצרכים שונים, מבטיחותי ועד ניווט. זה חייב לקרות, חזון הרכב האוטונומי לא יכול להתקיים בלי זה. כיום מתבססים על מערכות שונות המספקות מידע ממצלמות בלבד וזה לא מספיק כדי לייצר רכב אוטונומי בטוח. רכב יוכל להיות אוטונומי כשבנוסף לחוש הראייה מהמצלמות הוא גם יקבל מידע בשמיעה מתשתיות ומכלי רכב אחרים.

טכנולוגיית V2X מאפשרת את זה. אנחנו לא ממציאים אותה, היא קיימת כבר 20 שנה, אבל רק לאחרונה נעשה בה שימוש נרחב יותר. אנחנו לוקחים אותה ומתבססים עליה במערכת שלנו, הכוללת אלמנטים של בינה מלאכותית, מצלמות וחיישנים. הכניסה הראשונית היא לתשתיות, מתוך האמונה שאם נתחיל שם ונצליח לייצר מידע מועיל – יצרניות כלי הרכב יראו את ההצלחה ויכניסו אותנו למכוניות שהן מייצרות. כך שכרגע אנו מכוונים להכניס את טכנולוגיית ConnVAS למערכות תשתית שנמצאות ברחוב ובעקבות זה לתוך כלי הרכב. היא תאפשר לכלי הרכב לקבל מידע מכלי רכב אחרים, מרוכבי אופניים ומתשתיות. כולם יוכלו לתקשר עם כולם באופן אוטומטי. זה יתרום להגברת הבטיחות במערכות במרחב העירוני והבינעירוני ויגביר את בטיחות הנוסעים, הולכי הרגל ורוכבי האופניים. על בסיס המידע ניתן יהיה לייצר אפליקציות אחרות הקשורות בדברים אחרים: מציאת מקומות חניה, העברת מסרים תחבורתיים בזמן אמת לנהגים והולכי רגל, עדכוני עומסים וכדומה”.

“בעולם כולו נרתמים כעת למהפכה הזאת”

בשלב הראשון מפתחת החברה פתרון המיועד למעברי חציה ולצמתים מרומזרים המציע מגוון יכולות, כגון זיהוי סכנה לתאונה על מעבר חציה ומתן התראה ויזואלית או קולית לנהג ולהולך הרגל או זיהוי רכב הנכנס לצומת באדום ודחיית האור הירוק בכיוונים הנוגדים. עוד יאפשר הפיתוח מתן עדיפות לרכבי חירום ברמזור על ידי זיהוי הגעתם ממספר מאות מטרים ופינוי הצומת מהכיוון הרלוונטי. בשלב השני תבצע החברה אינטגרציה של הפתרונות שלה לתוך כלי הרכב, מה שיאפשר את קבלת כל המידע מהצומת בזמן אמת, שיתוף מידע עם כלי רכב אחרים לגבי מקומות חניה פנויים, מידע על פקקים ועומסים בזמן אמת והתראות על מפגעים בכביש, אובייקטים המהווים סכנה ובלימות חירום. לחברה שיתוף פעולה עם אחת מחמש חברות הרמזורים הפועלות בישראל, במטרה ליישם את פתרונותיה ובמסגרתו כבר ביצעה ניסוי מוצלח בצומת.

“לפי מחקרים בעולם 60%-40% מתאונות הדרכים בערים קורות במעברי חציה ובצמתים”, אומר דני פרידמן מייסד ומנכ״ל ConnVAS. “בכדי להתאים את מרחב התחבורה לעידן האוטונומי והורדת מספר התאונות בצמתים פיתחנו את היכולת לשתף מידע עשיר בין התשתיות לכלי הרכב ובין כלי רכב אחד לשני. עולם התחבורה משתנה ללא היכר ויש הטוענים שזו המהפכה התעשייתית הרביעית, מהפכת ידע ומידע המבוססת על חיבור מעמיק בין הפיזי לדיגיטלי עד כדי טשטוש ביניהם. בעולם כולו נרתמים כעת למהפכה הזאת, במטרה לשפר עמוקות את תחום התחבורה על רבדיו השונים, בעיקר דרך ייעול ניהול התנועה והגברת הבטיחות למשתמשי הדרך. ConnVAS היא חלוצת הדרך של המגמה הזאת, כשהפתרון שלה הוא לאפשר לרכבים לשמוע ולדבר – ולא רק לראות. על גבי תשתית תקשורת V2X נעשיר בצורה משמעותית את המידע של כל אלו הלוקחים חלק בתחבורה, נאפשר להם לדעת את כל מה שקורה סביבם, נגביר את בטיחותם ונשפר את יעילות הנסיעה ואת חוויית הנהיגה. פלטפורמת התוכנה שלנו תוכל להיכנס לתשתיות, לרכב, לטלפון ולקופסאות שיוצבו בצידי הדרכים. כל אלו ידברו באותה שפה וישתפו מידע עשיר”.

בימים אלו נמצאת ConnVAS בשלב גיוס סיד שמטרתו לגייס עד 2 מיליון דולר. לצד השקעות מאנג’לים היא מגייסת גם ממשקיעים כשירים, בעזרת פלטפורמת ההשקעות HiFund. החברה מצאה את תשתית הגיוסים הזו כיעילה ולדברי פרידמן החיבור היה טבעי, שכן היא מתכננת ביצוע פיילוטים באזור חיפה, כש-HiFund ידועה כמעודדת חברות טכנולוגיות באזור. “החיבור שלנו אליהם הוא טבעי ומתבקש ואנו מאמינים בדרך הזאת”, אומר פרידמן. “חשוב לציין שמדובר בגיוס Safe בו עוד לא נקבעת אבולוציה לחברה. המשקיעים מקבלים ערך מקסימלי שלפיו יקבלו את המניות בגיוס הבא, שכבר כן יהיה לפי אבלואציה. זוהי הזדמנות טובה לעלות על העגלה שתשנה את עולם התחבורה”

כתבות נוספות

נוף קסום וחיי קהילה – המסע אל צופים

רק 7 ק"מ מכפר סבא, נמצאת פנינה ירוקה שעוד לא גיליתם.
לכתבה המלאה

חדשות טובות לבעלי הרכבים החשמליים, עמדות טעינה חדשות בפריסה ארצית!

סקאלה אנרגיה ו-Ten מכריזות על שיתוף פעולה, ומרחיבות את רשת הטעינה הציבורית בישראל. מהלך שעתיד להפוך את נסיעות הרכב החשמלי לנוחות ויעילות יותר מתמיד.
לכתבה המלאה

כך תשמרו על הרכב שלכם!

בעידן שבו הרכב שלנו הוא לא רק אמצעי תחבורה, אלא חלק בלתי נפרד מאורח חיינו, החשיבות של שמירה עליו במצב טוב הולכת וגוברת.
לכתבה המלאה

אל תקנו רכב לפני שתקראו את המדריך הזה!

קניית רכב חדש היא תהליך מרגש אך גם מאתגר. הכנו לכם את השלבים המרכזיים והחשובים ביותר בתהליך קניית רכב חדש!
לכתבה המלאה